Patou & Claude

Patou, tekening door Petra Van Dorpe
↳ Patou, tekening door Petra Van Dorpe

Petra Van Dorpe toont 2 reeksen van tekeningen. Het zijn tekeningen gemaakt naar 2 modellen. Op het eerste zicht lijken het vertrouwde academische modelschetsen. Dat gevoel wordt snel verdrongen door een aantal opvallende kenmerken.

Petra Van Dorpe heeft de tekeningen op gerecycleerd papier gemaakt. Patou op papier waarop proefdrukken zijn gemaakt voor een aantal zeefdrukken. Er zijn grafische, decoratieve elementen en gezichten te zien doorheen de tekeningen. Het zijn ook duidelijk stukken papier, die misschien ooit één geheel vormden. Ze zijn niet mooi, recht uitgesneden.

Claude is getekend op stukken van een krant. Hier zijn die stukken nog onregelmatiger uitgescheurd of omgevouwen. Er is daardoor die spannende wisselwerking tussen het getekende model en de gevonden context van de reeds 'betekende' drager. De toeschouwer kan niet anders dan ook de tekst van de oude krant (uit 1991) te lezen doorheen de schets van het model Claude. De grafische, decoratieve elementen en gezichten op de tekeningen van het model Patou, staan in schril contrast met de harde, rauwe, rode en zwarte schetsen. Het lijken soms tattoo's of textielpatronen van het bed waarop Patou ligt, maar ook geesten die het model lijken toe te spreken.

Petra Van Dorpe heeft een uitbundige, organische stijl van tekenen. De modellen worden niet geduldig en 'realistisch' met voorzichtige lijntjes op papier getekend. Het zijn expressionistische schetsen. Patou lijkt verwikkeld in een gevecht met het bed of de dekens waarop ze ligt, zoals in een onrustige droom. Er zit iets gewelddadigs in deze tekeningen. Er zijn die contrasterende rood en zwart geverfde vlakken en de rondslingerende, schijnbaar lukrake lijnvoering. Tegelijk ook een enorme fijngevoeligheid wanneer het ronde lichaam van Patou plots ook bijzonder tastbaar, als een sculptuur uit de tekening naar tevoorschijn komt.

Claude, tekening door Petra Van Dorpe
↳ Patou, tekening door Petra Van Dorpe

De tekeningen naar het model Claude lijken iets rustiger. Hij zit of staat op een bed. Met roze, blauwe en witte verf wordt het model afgebakend ten opzichte van de tekst en de foto's van de krant en ook sommige delen van zijn lichaam worden zo extra benadrukt. Soms lijken delen van de krant achteraf weggescheurd in functie van de compositie. Opvallend is ook dat Petra Van Dorpe haar handtekening gebruikt als onderdeel van de tekening. De hele behandeling van de drager met uitgescheurde kranten, soms op hun kop, absoluut niet glad gestreken en verrimpeld door het aanbrengen van waterverf of acryl, geeft ook deze reeks van tekeningen een uitgesproken expressionistisch karakter. De mogelijke, gesuggereerde interactie met de tekst en foto's van de krant, zet het romantische idee van de modeltekening onder druk. Dat gebeurt ook door de manier waarop ze bijna op laconieke wijze de modellen heeft ingekleurd.

De kracht van deze tekeningen zit in het moment waarop de toeschouwer in het ongebreidelde, lustige en bijna gewelddadige spel van lijnen, vlekken, gescheurde randen, rimpels, vouwen, drukwerk en tekst, plots een menselijk lichaam bijna kan aanraken. Petra Van Dorpe heeft op een achtergrond van hysterische actualiteit en angstig dromen, haar liefde voor het menselijk lichaam, op een heel eigen en weldadige manier op papier gezet.

Author: Hans Verhaegen, naar aanleiding van de groepstentoonstelling [Your absence was Noticed], Antwerpen, 2016

Contact: hans—at—hansup—dot—be - Twitter: @hansup - Subscribe to Newsletter