Geen paniek

'GRBY, animation by Hans Verhaegen
↳ GRBY, animation by Hans Verhaegen

Aan de linkerkant van het gebouw van het CC Strombeek-Bever staat een wat eigenaardige constructie. Het is een metalen overdekte zitplaats met in de lengte aan beide zijden houten banken. Het meest opmerkelijke is natuurlijk de positie van deze constructie. Die staat namelijk tegen één van de ramen van de tentoonstellingsruimte van het cultureel centrum. Als je plaats neemt op de banken kijk je dus ofwel gewoon door het venster naar binnen ofwel zit je er met de rug naartoe. Op een groot scherm achter het raam toont Hans Verhaegen een computer animatie.

Preview/teaser op Vimeo

Die animaties van Hans Verhaegen kunnen op verschillende manieren worden getoond. De lokatie en de specifieke kenmerken van de tentoonstelling spelen altijd een belangrijke rol. De computeranimaties hebben een flexibel karakter. De afmetingen, tijdsinstellingen, en alle andere variabelen en functies die in de instructies zijn vervat kunnen aangepast worden aan de specifieke voorwaarden van de tentoonstellingsplek. Ook het specifieke digitale formaat van het eind resultaat kan worden gewijzigd.

Alhoewel de vroegste animaties al dateren van 2003, zijn ze nog niet zoveel in het publiek te zien geweest. In 2003 toonde hij '128 people' dat speelde in een lange, verduisterde gang in de Netwerk galerij te Aalst. Het duurde even alvorens de toeschouwer uiteindelijk het beeld kon lezen als een strak rooster van dansende, spartelende en vallende menselijke figuren. Zes jaar later kreeg dezelfde animatie de publieksprijs ter gelegenheid van een tentoonstelling rond digitale kunst in het Fotomuseum in Antwerpen (B). In 2006 en 2010 werd een set van twee animaties getoond één keer op een oude computer monitor voor de tentoonstellinge 'Heilige Geest II' in de Voorkamer te Lier (B) en een tweede keer op een laptop voor de tentoonstelling Zweierlei in de Ausstellungsraum Klingental in Basel (CH). In 2009 was er de premiere van 'Deus Digitalis' in het Orpheus Instituut te Gent. Hier werd de animatie begeleid door een muzikale compositie van Jean Delouvroy in een verduisterde en akoestisch perfecte concertzaal. Hetzelfde werk was in 2010 ook nog eens te zien in een kamer van een parkhuis in Metal in Southend-on-Sea (UK). In 2014 werd de animatie 'Tumult' gebruikt als onderdeel van een concert van Jean Delouvroy in Gent. Op het internet zijn enkel wat fragmenten en screenshots te vinden.

De animaties tonen Tetris-achtige menselijke figuren op uiteenlopende manier. Soms zijn ze duidelijk herkenbaar gepresenteerd in een strak raster of een choreografie, verwikkeld in een spel, een spiraal of een andere repetitieve beweging. Soms helemaal opgaand in abstracte, kleurrijke patronen. In deze stille animaties gehoorzamen de figuren zonder verpozen aan de opgelegde instructies van het programma.

'Don't panic' bestaat uit zo een twintigtal verschillende animaties. Het is een nieuwe versie van een serie die hij eerder dit jaar uitprobeerde in Museum Dhont-Dhaenens en later in het CC Hasselt. De eerste keer veeleer als een decor voor een evenement, de tweede keer heel traditioneel in een 'blackbox'. Voor de tentoonstelling 'A line is a line is a line' worden de continue herhaalde animaties voor de eerste keer heel extravert op een groot, helder scherm naar buiten getoond. Ze zullen 24/7 te zien zijn. Deze verschillende series van animaties kunnen beschouwd worden als opeenvolgende versies van een software.

Deze versie kreeg de titel 'Don't panic'. Uiteraard een verwijzing én hommage aan het fameuze boek 'The Hitchhiker Guide To The Galaxy' van Douglas Adams. A line is a line is a line is een unieke gelegenheid om deze aparte animaties, mede dankzij de technische ondersteuning van Digitopia, in heel goede omstandigheden te leren kennen.

Author: Hans Verhaegen, 2015

Contact: hans—at—hansup—dot—be - Twitter: @hansup - Subscribe to Newsletter