Het atelier als thuis (NL)

Collage at RHok, 1999
↳ 255 A4 prints at RHok, 1999

Leuk dat zelfs een relatief kleine kunstschool voor avondonderwijs in Etterbeek een gedreven curator zoals Philippe Braem in de arm neemt. Zijn tentoonstellingen laten studenten en andere geïnteresseerden, kennismaken met kunst die in een expositie tot stand komt.

De ruimte van het Rhok is bizar en halfslachtig omdat ze op een huiskamer lijkt met te veel hoeken en niveauverschillen. Philippe Braem nodigde Hans Verhaegen (1966) uit een installatie te realiseren die meteen ook deze gevoeligheden van de ruimte zou accentueren. De kunstenaar heeft die kans benut met een helder conceptueel project gebaseerd op tekeningen van zijn eigen atelier.

Hans Verhaegen liet acht tekeningen via de computer opdelen tot een wiskundige reeks van 255 variaties. Hij combineerde de acht tekeningen van zijn atelier tot op het punt dat ze in elkaar vloeien tot een haast onleesbaar en abstract web van lijnen. De computerprints hangen nu netjes geordend tegen de muur van de witte galerie.

Ook op de tegenoverliggende muur recycleerde de kunstenaar beelden. Hans Verhaegen tekende op de muur een raster met 200 vierkantjes met daarin details van 200 uitnodigingen voor tentoonstellingen. Die muurinstallatie is een abstract archief van de recente tentoonstellingen waarvoor curator Philippe Braem een uitnodiging mocht ontvangen. Hans Verhaegen eigende zich die overvloed aan drukwerk toe, distilleerde daaruit met zijn computer mooie beeldjes voor de muurinstallatie en gebruikte daarenboven al de kaarten opnieuw als uitnodigingskaart voor zijn eigen tentoonstelling in het Rhok. Op de kaarten kleefde hij een eenvoudig vignet met de praktische gegevens van zijn tentoonstelling. Op die manier wordt duidelijk dat Hans Verhaegen zijn tentoonstelling beschouwt als een aaneenschakeling van bestaande elementen waarop hij ‘zijn’ eenvoudige ingrepen uitvoerde. De vele kunstige details in het raster op de muur zijn immers afkomstig van de gerecycleerde kaarten die hij als uitnodiging verstuurde.

Als laatste onderdeel van deze logisch opgebouwde tentoonstelling schilderde hij rechtstreeks op de muren taferelen die accorderen met de vele computertekeningen. Hij projecteerde telkens twee verschillende beelden uit zijn atelier/leefruimte over elkaar en schilderde die huiselijke motieven telkens in een zwarte en grijze kleur. Hans Verhaegen werkte in deze kunstschool een conceptueel idee uit dat de relatie tussen atelier, de thuis van de kunstenaar en de expositie belicht.

Collage at RHok, 1999
↳ 255 A4 prints at RHok, detail, 1999

Author: Luk Lambrecht, De Morgen, 12 maart 1999

Contact: hans—at—hansup—dot—be - Twitter: @hansup - Subscribe to Newsletter