Zeyp

Zeyp
↳ Zeyp, wall painting at De Zeyp, detail

Wall painting, 1997, De Zeyp, Ganshoren, Belgium

‘Zeyp’ is een muurschildering op de lange, blinde muur ergens halverwege in het gebouw van het CC Zeyp. De muur staat buiten, maar eigenlijk ook wat binnen. Een gang in glas loopt bijna rakelings langs de muur. Door de tussenruimte ontstaat vanuit de gang gezien, een soort lange kijkkast. En vandaar een minimale afstandelijkheid, een kijkafstand ten opzichte van de muur die niet kan worden overschreden.

Zeyp
↳ Zeyp, wall painting at De Zeyp, detail

Voor wie nietsvermoedend naar de gang toeloopt, duikt de muur plots op. Enkel vanuit een scherpe, schuine hoek bij het betreden van de gang, kan de voorbijganger de muur min of meer helemaal overschouwen. Eénmaal in de gang zelf kan de toeschouwer grote of kleine fragmenten waarnemen van de muur die bovendien als het ware in zestien delen wordt versneden door de groene raamprofielen van de gangwand.

Op de muur staat in grote, stevige letters het woord ‘zeyp’ geschilderd met forse schaduwen zoals bij een grote muurpubliciteit. Daar doorheen is over de gehele lengte van de muur een ruimtelijke omgeving gesuggereerd samen met een hele reeks figuren.

Een silhouet van een poserende vrouw. Drie mannen met een grote lijst. Vier meisjes proberen over een van de muren te kijken. Daarachter een suppoost op een stoel en een schilderij. Een jongen toont een andere lijst. Iemand houdt een speech. Een bewaker bijna in slaap. Een ooievaar strijkt neer. Een hond zet zijn tanden in een blad papier. In de verte is een filmploeg in de weer.

Een tekening op de zestien smalle ramen vult het tafereel verder aan. Er is iemand die de weg wijst. Een vage ruimte. Televisietoestellen, waarvan één met het beeld van een schrijvend personage. Verderop drie passanten en vogels in volle vlucht. Bij de minste beweging van de toeschouwer verschuift de raamtekening ten opzichte van de muurschildering.

Zeyp
↳ Zeyp, wall painting at De Zeyp, detail

Alle figuren en situaties zijn heel klaar en duidelijk getekend en zijn dus voor iedereen goed leesbaar. Zo kan naar believen een verhaal worden verzonnen, of misschien juist liever niet. Over openbare en privé ruimtes. Open kaders en volle beelden. Wakers en medewerkers. Verleiding en nieuwsgierigheid. Toners, schrijvers en sprekers. Toeval en bedachtzaamheid. Kinderen en vogels. Leesbaarheid en onduidelijkheid. Acteurs en toeschouwers. Doorzicht en duizeling. En natuurlijk niet te vergeten lijnen, kleuren, vlakken, lichtinval en atmosfeer.

Contact: hans—at—hansup—dot—be - Twitter: @hansup - Subscribe to Newsletter